ANMELDELSE: Fantasifulde figurer giver stof til eftertanke
Den nye udstilling på Galerie Knud Grothe har kastet sig over figurationer, og det er med værker, der sætter gang i tankevirksomheden, mener Villabyernes anmelder
‘Fantastiske Figurationer’ er et af flere tilbagevendende temaer i Galerie Knud Grothes udstillingsrække, der hvert år vandrer igennem de smukke lokaler på Jægersborg Allé. Der var fernisering lørdag den 7. februar på denne festlige ophængning, hvor intet er uladsiggørligt, hvad figuration og udtryk angår.
Det er endog meget stærke kræfter, der i år figurerer på vægge og hylder, hvilket igen viser gallerist Knud Grothes evne til at finde de bedste af slagsen inden for genren ‘Fantastiske Figurationer’.
Den klassiske surrealist Thor Lindeneg har såmænd også fundet vej til lokalerne, og iblandt disse fantastiske ophængninger bevæger han sig lige så hjemmevandt, som han gør det i både ‘Humorismen’ og sin oprindelige genre ‘Surrealisme’. Meget, meget smukke er de billeder, som er ophængt her, fint fortællende om kunstnerens tekniske kunnen og smukt farvebehandlede fortællinger. Det er stor og stærkt fortællende kunst.
Ole Fick er denne gang ude i politisk ærinde med følelsesstærke, men stille, formaninger imod krig og terror. Her kan kunsten nok stærkere end ord mane til eftertanke og forhåbentlig besindelse, og jeg tror, at vi kunne få en bedre verden, hvis et par af disse billeder som plakater blev ophængt på gader og stræder verden over. Et barn, der nænsomt tager om pistolløbet på den pistol, som faren står med ned langs siden med fingeren på aftrækkeren, fortæller tydeligt, hvad kunstneren vil, at vi skal tage stilling til, tage afstand fra og handle imod. Igen med nøjagtig teknisk perfektion som vanligt for denne kunstner.
I et andet billede, ‘Guilty Fingers’, gemmes pistolen bag ryggen, og uskyldigt lægger personen ansvaret fra sig, og fingrene får skylden for en fatal handling.
Malerkunst til perfektion
Jacob Gadd fører som vanligt temafiguren Walther igennem denne verdens mange oplevelser, denne gang med to billeder. ‘Madame Butterfly’, for at nævne et af dem, er en af Puccinis skønneste operaer, og plakaten herfra, som kunstneren har malet, er yderst velkendt og elsket. Det synes også Walther, der i dagens anledning har allieret sig med en sommerfugl til Butterflys ære. Et sart og skønt eventyrlig maleri er det.
Micha Lobi skal fremhæves for sine fantastisk fint og nøjagtigt førte pensler med vist kun et hår, for nærmere det perfekte udi malerkunsten kommer vi næppe. Der er tale om Hieronimus Bosch-inspirerede olier, med alt hvad det indebærer af skæbnebetonede groteske og tragikomiske tableauer. Ganske enkelt utroligt smukt.
Også Claus Brusen bevæger sig i nøjagtige penselstrøg og figuroptegninger, og det er der kommet ret så mange skønne, eventyrlige og nærmest ‘Alice i Eventyrland’-fortællende billeder ud af. Blomster med menneskehoveder og andre menneskelignende finurligheder jongleres der f.eks. med i figurdannelserne hos Brusen. Fugle med kongekroner på hovedet og jaket er ikke uvante i denne verden. Dyr kan fortælle meget om mennesker og give dem dybere forståeligt indhold. Eksempler herpå er de hunde, som i renæssancen ofte blev afbildet foran deres herre, og deres attitude og udtryk var underforstået hvad dens herre indeholdt.
Søren Ludvigsens yderst detaljerede træer med svulmende kroner, hvor hvert blad nænsomt er sat på, danner såmænd også i deres ensomme majestæt en fantastisk storslået og dyb kontrasterende figuration midt imellem alle løjerne på udstillingen. Yderst grafisk smukke er disse grønne slettekonger.
Morsomme dyr
Blomsterbilleder af Mait Idemo, Birthe Jarlbæk og Bodil Schmidt lyser smukt op i den brogede men samhørende forsamling, ligesom de få stilleben- og nature mort-malerier af Ginny Page og Hanne Henriksen gør det. Til denne afdeling hører også Jeanette Elmelunds lette og luftige stillebens med glas, kopper og frugt.
Jeanette Alsings meget skønne raku-modellerede heste, flodheste, næsehorn og en gorilla, er både morsomme og rørende. Bemærkelsesværdigt er figurernes overflader, der trods det lidt rå materiale er nærmest porcelænsagtige i glassurens udtryk, og skønne at røre ved.
Bronzerne af Helle Crawford udstråler kraft og stærkt villet fortælling for beskueren. Deres krøllede konstruktioner og deres fortællende tematiske attituder og udtryk, står kraftfuldt og monumentalt trods deres størrelse, og de maner vægtigt og ‘bronze-klingende’ til eftertanke og respekt.
Figurerne i Galerie Knud Grothe får dig til at tænke over verden, lyder det fra Villabyernes anmelder.